Karta kredytowa jest na tyle łatwa w użyciu, że może paść ofiarą przypadkowych lub błędnych obciążeń podczas zakupów. Mechanizm chargeback chroni klienta przed tego typu kłopotami. Zobacz jak działa i kiedy można się nim posłużyć.
Odchodzisz od kasy i na paragonie widzisz, że za zakupy skasowano Cię dwa razy. Nie ma strachu, Twoje pieniądze są bezpieczne i nadpłata na pewno wróci na konto. Jest przecież z nami chargeback.
Co to jest chargeback?
Chargeback to mechanizm chroniący posiadacza karty. Polega na zwrocie środków za zakupione towary lub usługi jeśli nabywca uważa, że do transakcji doszło bez jego wiedzy, w wyniku pomyłki lub zakupy nie spełniają jego oczekiwań. Procedurę chargebacku przeprowadza w imieniu konsumenta bank a każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie.
Zobacz również: Brak paczki z zagranicy a reklamacja. Czy można odzyskać pieniądze?
Kiedy można posłużyć się chargebackiem?
Najpowszechniej występującymi przyczynami chargebacków są zgłoszenia nierozpoznanych transakcji na bilingu. Równie często występują reklamacje związane z nieotrzymaniem zamówionych produktów lub rezygnacją z zakupu online po przedpłacie. O chargeback można ubiegać się również kiedy:
- zamówiony towar był wadliwy, uszkodzony lub inny niż oczekiwany
- sprzedawca nie zwraca pieniędzy po otrzymaniu reklamacji
- doszło do zdublowanej (podwójnej) transakcji obciążającej kartę
- doszło do obciążenia inną kwotą niż przewidziana
- transakcji dokonały osoby nieupoważnione (np. w wyniku kradzieży)
Jak skorzystać z chargeback?
Od strony posiadacza karty reklamacja chargeback jest niezwykle prosta. Po wystąpieniu podejrzanej transakcji zwyczajnie wystarczy kontakt z bankiem i zgłoszenie żądania zwrotu określonej kwoty. Cała procedura rusza i, jeśli żądanie było zasadne, w ciągu kilkunastu dni otrzymujemy środki na konto.
Należy jednak pamiętać, że aby przeprowadzić całą procedurę bank musi uzyskać od sprzedawcy szczegółową dokumentację dotyczącą zdarzenia. Sprzedawca może zaakceptować lub odrzucić żądanie chargeback. W tej drugiej sytuacji będzie starał się on udowodnić bezpodstawność zgłoszenia. Jeśli mu się powiedzie i nasza reklamacja zostanie odrzucona to koszty całego procesu chargeback zostaną potrącone z naszej kieszeni. Jeśli dodamy do tego relatywnie wysokie opłaty za nieuzasadnioną reklamację to przed skorzystaniem z wygodnej opcji chargeback sprawdźmy wszystko dwa razy – a nuż okaże się, że o niespodziewanej parze butów albo wizycie w kawiarni zwyczajnie zapomnieliśmy.
Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.