zgubiona paczka, brak paczki, przesyłka z zagranicy, Ekantor.pl
1 lutego 2018,  14:36

Brak paczki z zagranicy a reklamacja. Czy można odzyskać pieniądze?

3.88/5 (8)

Zagraniczne sklepy internetowe cieszą się coraz większą popularnością wśród Polaków. Niektóre paczki, zanim trafią pod drzwi adresata, muszą pokonać pół świata i czasami w innej części tego świata zostają. Czy jest szansa odzyskać pieniądze za zgubę?

Czasami zamiast wymarzonej przesyłki z zagranicy otrzymujemy jedynie niepotrzebny stres i nerwy. W przypadku zamówień o małej wartości dla spokoju odpuszczamy. Sytuacja komplikuje się, gdy w paczce znajdował się jednak przedmiot wart kilkaset dolarów. Na szczęście, jak się okazuje, odzyskanie pieniędzy wcale nie musi okazać się trudne.

AliExpress - przesyłka zagraniczna nie dotarła

Dlaczego kupuję na AliExpress? Bo taniej, bo większy wybór, bo mogę. Lubię również ten kontrolowany dreszczyk emocji związany z niepewnością, czy w paczce znajduje się rzeczywiście to, co zamówiłam. Gorzej, jeżeli ten dreszcz pojawia się po trzech miesiącach. Wtedy uświadamiam sobie, że nie mam już co liczyć na to, że zapuka do mnie listonosz.

Dobra wiadomość jest taka, że popularny wśród Polaków AliExpress, może pochwalić się jednym z najlepszych programów ochrony kupujących. Tutaj powiedzenie “klient nasz pan” nie jest jedynie pustym sloganem. Sprzedawcy mają bowiem świadomość, że jeżeli produkt nie spełni oczekiwań, to będą mieć problem z uzyskaniem zapłaty. Oczywiście nie oznacza to, że przedmioty z Chin wysyłane są za pobraniem. Kupujący płaci za nie jeszcze przed wysyłką, jednak sprzedawca otrzymuje je w momencie, gdy potwierdzimy, że paczka dotarła cała i zdrowa.

Niestety nie zawsze tak jest. Mimo to nie ma co martwić się na zapas, bo pieniądze w łatwy sposób można odzyskać. Jedno, o czym należy pamiętać, to aby pilnować okresu ochrony danego produktu. Jest on widoczny w sekcji „Moje zamówienia”. W przypadku, gdy czas ten dobiega końca, a na horyzoncie listonosza jak nie było, tak nie ma – należy otworzyć spór.

AliExpress, zakupy, sklep internetowy, Ekantor.pl
Kupując na AliExpress pamiętaj by śledzić czas ochrony danego produktu

Warto jednak pamiętać, że brak przesyłki niekoniecznie musi być równoznaczny z winą “majfrenda”. Przed założeniem sporu dobrze jest dla spokoju ducha przejść się na pocztę i sprawdzić czy nie ma tam naszej zguby. Może się okazać, że listonosz po prostu zapomniał zostawić awizo.

Bezpieczeństwo przesyłki z eBay a zwrot kosztów

No, dobrze. Ale zagraniczne portale to nie tylko Aliexpress. Czy kupując w innych częściach świata również mogę mieć pewność, że gdy paczka nie przyjdzie – pieniądze wrócą na moje konto?

Wiele zależy od regulaminu jaki obowiązuje w danym sklepie. Oczywiście w żadnym z nich nie znajdziemy zapisu o tym, że nie ma co liczyć na zwrot kosztów w przypadku braku paczki. Roszczenie praw może okazać się jednak bardziej uciążliwe niż w przypadku wyżej wspomnianego AliExpress. Jak wygląda ten proces na równie popularnym eBay.com?

cta_ekantor.pl_kantor_internetowy_wymiana_walut_online_500_eur_blog_finansowy

Tutaj powiedzenie “klient nasz pan” nie jest już tak jednoznaczne. Klient oczywiście ma prawo domagać się zwrotu kosztów, ale w tym celu czeka go przeprawa ze sprzedającym. Zwłaszcza jeżeli po drugiej stronie sporu znalazł się niezbyt uczciwy sprzedawca.

Załóżmy jednak, że paczka rzeczywiście została wysłana, a my nie staliśmy się ofiarą oszustwa. Ebay zaleca by w pierwszym kroku skontaktować się ze sprzedającym i dopiero, gdy to nie przyniesie to rezultatu – otworzyć spór. Wtedy sprawą zajmuje się już portal. Optymistyczna wersja zakłada, że uda się dojść do ugody i spór zostanie zamknięty, mniej optymistyczna – problemy nie zostaną rozwiązane. Wówczas sprzedający może się liczyć z zawieszeniem konta, co nie jest równoznaczne z tym, że my odzyskamy pieniądze.

Program ochrony kupujących PayPal

Czy zatem kupując na innych portalach zagranicznych jedyne co mi pozostaje to liczyć na dobrą wolę sprzedającego?

Dodatkowym zabezpieczeniem w przypadku przesyłki zagranicznej może być wybrana forma płatności. Popularny PayPal posiada system ochrony kupujących. Według zapewnień, jeżeli przedmiot opłacony przy użyciu PayPal nie dotarł, można liczyć na całkowity zwrot jego wartości wraz z kosztami wysyłki. Ochroną objęte są produkty zarówno ze sklepów internetowych, jak i eBay. Należy pamiętać jednak o czasie. Na założenie sporu ma się 180 dni od momentu wykonania płatności. Jeżeli w tym momencie sprzedający nie zaproponuje innego, akceptowalnego przez kupującego rozwiązania, to spór należy przekształcić w roszczenie. Ma się na to kolejne 20 dni.

Chargeback - reklamacja w banku

Alternatywą jest opłacanie każdej transakcji kartą. Wówczas ma się możliwość skorzystania z chargeback, czyli procedury odzyskania środków, której we własnym imieniu podejmuje się bank. By jednak do tego doszło klient banku musi złożyć reklamację. Po jej rozpatrzeniu zostanie wdrożona procedura. Warto bliżej się z nią zapoznać, ponieważ chargeback dostępny jest dla wszystkich posiadaczy kart Visa i MasterCard, a zakres reklamacji jest bardzo szeroki. Obok omawianego nieotrzymania przesyłki, można również domagać się zwrotu środków na konto w sytuacji, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy czy transakcja została rozliczona kilkukrotnie, a także w wielu innych przypadkach.

Zagubienie paczki może się zdarzyć. Nie jest to jednak powód by przestać korzystać z możliwości, jakie dają zagraniczne sklepy internetowe. Brak przesyłki nie jest bowiem równoznaczny z utratą pieniędzy.

2 komentarze “Brak paczki z zagranicy a reklamacja. Czy można odzyskać pieniądze?

  • Niestety ostatnimi czasami polityka AE dotycząca roszczeń za zgubę jest jednoznaczna przemawiająca na korzyść sprzedawcy ostatnio 3 przesyłki zagubiono, nie otrzymałem ich a AE twierdzi że mm się poczty spytać.

  • Nie wierzcie globalnym złodziejom takich jak Ebay cz PayPal! Oni od tak sobie mogą przyznać wam zwrot pieniędzy jeśli paczka zaginie ale nie muszą. wcale i nic im nie zrobicie! Otrzymałem uszkodzony towar, zgodnie aby odzyskać zwrot pieniędzy odesłałem do sprzedającego przesyłkę – po czym sprzedający oświadczył, że tej przesyłki on nie odebrał i do niego taka przesyłka nie doszła. Sprzedający odmówił zwrotu. PayPal zażądał absurdalnych rzeczy takich jak ekspertyzę od firmy uszkodzeń zawartości przesyłki. Co było nie do zrobienia ponieważ już dawno przesyłkę odesłałem zgodnie z wymogiem zwrotu pieniędzy – odeślij a my ci zwrócimy pieniądze! Na nic zdały się tłumaczenia, dowody że kupujący zgodził się na zwrot pieniędzy itp. Zostałem przez PayPal oraz Reverb.com okradziony! Nie ma żadnej odgórny kupujących wypieli się na mnie zarówno Reverb.co. umywając ręce jak i PayPal!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *