Finlandia, Estonia, Niemcy, Lichtenstein czy Luksemburg – to kraje, w których nie zaskoczą nas żadne opłaty za poruszanie się drogami szybkiego ruchu, autostradami ani nawet tunelami. W pozostałych krajach europejskich trzeba przygotować się na wydatki za poruszanie się drogami różnego typu.
Cena autostrady we Francji a w Austrii
To, że płacąc za autostradę spodziewamy się określonego standardu, niekoniecznie musi mieć jakikolwiek związek z rzeczywistością. Inne prędkości maksymalne, inne zasady bezpieczeństwa, inny sposób opłat w poszczególnych krajach to norma. Normą jest również to, że poszczególne kraje mogą nawet w ramach Unii Europejskiej narzucać inne wysokości opłat za podobne atrakcje jak tunele czy mosty. W wielu krajach jak we Francji, Grecji czy Hiszpanii wysokość opłat za przejazd autostradami czy tunelami zależy od regionu. Dlatego, by móc przed wyjazdem, w domu skalkulować koszt podróży, warto zaplanować trasę od początku do końca. Wszystko zależy bowiem od celu podróży. I tak w Austrii za wszystkie, bez wyjątku płatne drogi zapłacimy zbiorczo, kupując winietę za 59,50 zł za 10 dni, tymczasem za płatne drogi na trasie z Paryża do Marsylii zapłacimy jednorazowo około 60 euro.
By obliczyć całkowite koszty podróży, warto skorzystać ze stron dedykowanych autostradom w danym państwie jak np. French motorway comapanies website, gdzie poza opłatą za drogi, dowiemy się również ile na danej trasie średnio zużyjemy paliwa i jaki będzie jego aktualny koszt.
Wysokość opłat za autostrady w Austrii
Zobacz >> https://www.asfinag.at/toll/vignette/
Odcinki specjalne i wyjątkowe opłaty
Tak samo jak aktualne ceny autostrad w Chorwacji, warto przed wakacjami zaktualizować w sprawdzonych źródłach cenniki wszystkich planowanych dróg płatnych, by nie przepłacić na miejscu. Jednak zawsze musimy być gotowi na szczególne opłaty, jakie wiążą się z pokonaniem tak niezwykłych odcinków jak Eurotunel, czyli przejazd pod La Manche, tunel pod Mont Blanc czy czarnogórski tunel Sozina. Wszystkie tego typu odcinki zbudowane zostały w nadzwyczajnych okolicznościach przyrody i kosztowały zwykle tyle, że zwrot kosztów inwestycji liczony jest w dekadach. Nie można się więc spodziewać, że będzie tanio.
Francja – otwarcie tunelu pod Mont Blanc z udziałem prezydenta Francji Charles’a de Gaulle’a oraz prezydenta Włoch Giuseppe Saragata. w 1965 roku
Ceny i utrudnienia – autostrady w Chorwacji
Informacje o przejazdach i płatnościach Eurotunelem znajdziemy na oficjalnej stronie https://www.eurotunnel.com/uk/tickets-and-fares/
Aktualne informacje na temat ceny biletów za przejazd pod Mont Blanc – najwyższego alpejskiego szczytu znajdziemy m.in. na https://www.atmb.com/en/our-offers/mont-blanc-tunnel-cost-and-subscription/heavy-goods-vehicles-etc lub na http://www.tunnelmb.net/en-US/vehicles-classification-and-tolls
Do Konina czy do Mediolanu? Czy w Polsce autostrady są drogie?
Zgodnie z obowiązującym w 2020 roku cennikiem, każdy pokonany kilometr na odcinku autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin kosztuje ponad 40 gorszy. Włoska A1 na trasie Neapol-Mediolan to ponad 780 kilometrów i koszt 60 euro. I nawet gdyby przyjąć bardzo wysoki wakacyjny kurs euro, za kilometr tej drugiej trasy zapłacimy około 10 groszy mniej niż za podróż z Konina do Nowego Tomyśla. Wbrew pozorom więc w porównaniu do opłat za autostrady w Polsce, ceny autostrad w Europie nie zawsze są wysokie. Rekordowo drogo jest w Skandynawii. Tam najwięcej kosztują tunele i mosty. Za pokonanie niespełna ośmiokilometrowego odcinka mostu nad Sundem (duń. Øresundsbroen, szw. Öresundsbron) zapłacimy nawet do 63 euro (różnica w opłacie wynika ze sposobu kupna biletu).
Ceny autostrad we Włoszech
Zobacz stronę >> Autostrade per I`italia
Ceny za przejazd mostem Øresund z Kopenhagi do Malmo
Zobacz >> https://www.oresundsbron.com/en/prices
Opłaty za polską A1 znajdziesz znać na stronie internetowej Autostrady Wielkopolskiej >> https://www.autostrada-a2.pl/payments
Gdzie kupić winietki?
W większości przypadków zakupu biletów na przejazd dokonamy w sieci i to właśnie ten sposób jest przez zarządców wielu odcinków promowany specjalnymi cenami. Do tego warto się zastanowić nad korzystaniem z lokalnych systemów elektronicznego poboru opłat, jak w przypadku duńskiego BroPass czy norweskiego Autopass. Ten sposób płatności poza zniesieniem obowiązku zatrzymywania się przed bramkami, w których dokonuje się opłat, może pomóc zaoszczędzić kilka euro czy koron. Winiety na drogi wybranych europejskich krajów jak Austria, Słowacja czy Węgry, kupić można w sklepie PZM Travel. W przypadku niektórych dróg płatnych nie spotkamy tradycyjnych bramek, a tylko informacje w postaci znaków informacyjnych, ale zwykle nie opłaca się ryzykować i nie płacić. Kary za brak opłaty są dość bolesne, bo dochodzić do 200 euro.
Strona, na której przeczytamy wszystko o opłatach drogowych w Norwegii i zakupimy Autopass
https://www.autopassferje.no/
Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.