Chat with us, powered by LiveChat
podróż, lotnisko, opóźniony lot, samolot, odwołanie lotu, wymiana walut, Ekantor.pl
25 lipca 2018,  14:37

Odwołany lot? Musisz znać swoje prawa!

5/5 (2)

16 godzin na lotnisku w Paryżu spędzili pasażerowie z Wrocławia. Teraz czeka ich walka o odszkodowanie. Niestety, mimo że odwołany lub opóźniony lot wywołuje wiele stresu wśród podróżujących, to nie zawsze można liczyć na zadośćuczynienie. 

Planując podróż, myśl o tym że coś mogłoby pójść nie tak, odsuwamy jak najdalej od siebie. Biorąc pod uwagę problemy z jakimi borykają się w ostatnim czasie pasażerowie Ryanair – nie warto. Lepiej przed udaniem się na lotnisko poznać swoje prawa, by w razie potrzeby wiedzieć jak domagać się pomocy lub odszkodowania.

Lepiej być przygotowanym – prawa pasażerów na lotnisku

Gdy wylot naszego samolotu zostaje opóźniony lub odwołany, to umysł niemal natychmiast podsyła nam sceny z filmu „Terminal”. Na szczęście w przeciwieństwie do, granego przez Toma Hanksa, postaci Victora Navorskiego – nam przysługują pewne prawa.

Regulowane są one przez rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego i dotyczą pasażerów lotów wewnątrz UE oraz tych zaczynających lub kończących podróż w jednym z państw członkowskich. Bez względu na to czy korzystamy z usług tanich lub tradycyjnych linii lotniczych czy lotów czarterowych. Znaczenia nie ma również cena biletu oraz klasa podróży.

Co zrobić, gdy lot się opóźnia?

Zacznijmy od problemu o nieco mniejszym gabarycie, czyli opóźnienie lotu. Jeżeli przewoźnik ma uzasadnione powody by przewidzieć opóźnienie lotu o:

  • dwie lub więcej godzin – w przypadku lotów do 1 500 km,
  • trzy lub więcej godzin – w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km lub wszystkich o długości 1 500 – 3000 km,
  • cztery lub więcej godzin – w pozostałych przypadkach,

to wówczas mamy prawo do bezpłatnych posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Przysługuje nam również możliwość poinformowania bliskich (dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwa Faxy lub dwie wiadomości e-mail).

Jeżeli lot zostanie przełożony o co najmniej jeden dzień od pierwotnie zaplanowanej podróży, to powinniśmy otrzymać zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem do niego.

W sytuacjach, w których lot opóźniony jest o co najmniej 5 godzin możemy już ubiegać się o zwrot kosztów zakupu biletów.

Może się również zdarzyć, że linie lotnicze zaoferują nam podróż w innej klasie, niż wcześniej planowaliśmy. Jeżeli będzie to klasa wyższa-nie mogą domagać się opłat. W przypadku niższej-powinni zwrócić różnicę w cenie biletu.

Mimo że rozporządzenie reguluje obowiązki linii lotniczych wobec pasażerów, to niestety nie zawsze są one odpowiednio dopełniane. Wówczas możemy walczyć o zwrot kosztów poniesionych w związku z opóźnieniem. W tym celu należy zbierać dowody wydatków, takich jak rachunki za jedzenie, nocleg czy transport.

Anulowanie lotu – co zrobić, gdy odwołano lot?

Walizki spakowane, klucze zostawione sąsiadom i nagle pojawia się informacja, że lot został odwołany. Na szczęście jesteśmy w tej komfortowej sytuacji, że możemy jeszcze odebrać klucze i wrócić do mieszkania. Jednak może się zdarzyć, że lot zostanie anulowany, gdy my będziemy znajdować się setki kilometrów od domu. I co zrobić w takiej sytuacji?

Przede wszystkim przewoźnik musi zapewnić pełen zwrot kosztów biletów w terminie do 7 dni, jeżeli zdecydujemy się zrezygnować z podróży. W przeciwnym wypadku możemy liczyć na zmianę planu podróży – czyli lot w innym terminie z zachowaniem podobnych warunków i w miarę możliwości – na podobnej trasie. Niewykluczona jest zmiana linii lotniczej a nawet środku transportu.  Mamy również prawo do pomocy w postaci posiłków i napojów oraz skontaktowania się z bliskimi, a w sytuacji gdy nowy lot ma nastąpić dzień po planowanym starcie – również do transportu i zakwaterowania w hotelu.

W zależności od tego kiedy zostaliśmy poinformowani o odwołaniu lotu – możemy ubiegać się o odszkodowanie. Nie dotyczy to jednak sytuacji w której:

  • zostaliśmy poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu,
  • zostaliśmy poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano nam zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu,
  • zostaliśmy poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano nam  zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

Odszkodowania nie otrzymamy również w sytuacji, gdy przewoźnik może udowodnić, że odwołanie było skutkiem „nadzwyczajnych okoliczności”. Za takie nadzwyczajne okoliczności uznawany jest m.in. strajk pracowników linii lotniczych lub złe warunki metrologiczne.

Odszkodowanie za odwołany lot- kwoty z góry ustalone

Żadna z wyżej wymienionych sytuacji nie odnosi się do nas? Zatem mamy prawo do odszkodowania. Jego wysokość jest jasno określona w rozporządzeniu i wynosi:

  • 250 EUR za lot do 1 500 km,
  • 400 EUR dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów,
  • 600 EUR dla pozostałych lotów.

Przewoźnik może jednak zmniejszyć odszkodowanie o 50% jeżeli zaoferował nam zmianę planu podróży, którego czas przelotu nie przekracza:

  • 2 h dla lotów do 1 500 km,
  • 3 h dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów,
  • 4 h dla pozostałych lotów.

Wypłata odszkodowania powinna nastąpić natychmiastowo. Gdy po upływie 30 dni pieniądze nie znajdą się na koncie, powinniśmy złożyć reklamację do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Dołącz do dyskusji