Chat with us, powered by LiveChat
Przyszłość m-commerce
26 października 2017,  00:00

Handel mobilny w Polsce. Czy m-commerce ma przyszłość?

5/5 (1)

Polacy pokochali nowe technologie, a wraz z nimi handel internetowy oraz płatności online. Mimo to wciąż niezbyt chętnie dokonujemy zakupów za pomocą urządzeń mobilnych. Co nas hamuje?

Przyszłość m-commerce

Tydzień rozważania „za” i „przeciw”, piętnaście wiadomości wysłanych do sprzedawcy i około trzystu wyświetleń produktu – w podobny sposób wyglądać mogły pierwsze zakupy online wielu Polaków. Zaufać było trudno. Dziś natomiast korzystamy już nie tylko z krajowych sklepów internetowych, ale również z tych zagranicznych. Wydawać mogłoby się zatem, że zaufanie do m-commerce przyjdzie nam w sposób naturalny. Okazuje się jednak, że znów możemy potrzebować czasu.

M-commerce czy zastąpi e-commerce?

Liczba osób dokonujących zakupów w internecie rośnie – tak wynika z raportu “Rynek e-commerce w Polsce” przygotowanego przez Gemius. W 2017 roku aż 53% polskich internautów zdecydowało się kupić coś w sieci. Ta forma robienia zakupów jest dla nas mniej skomplikowana, wygodniejsza, szybsza i tańsza. Najpopularniejszymi produktami zamawianymi przez internet są:

  • ubrania, dodatki oraz akcesoria – 73%
  • książki, płyty i filmy DVD – 70%
  • sprzęt RTV/AGD – 58%

Wciąż jednak opcja “zamów” najchętniej wybierana jest na przenośnych komputerach. Zakupy za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak smartphone czy tablet deklaruje co prawda aż 47% badanych, ale ta forma jest domeną przede wszystkim ludzi młodych w przedziale wiekowym 15-24 lata. I to właśnie od nich w dużej mierze zależy przyszłość handlu mobilnego.

Ekantor.pl

M-commerce – wciąż jest wiele pracy

Osoby korzystające z mobilnych zakupów zwracają uwagę, że największą przeszkodę dla rozwoju m-commerce stanowią niewygodne formularze oraz niedostosowane do urządzeń strony internetowe. Rozwiązanie mogą stanowić aplikacje, ale te posiadają głównie duże marki. W dodatku mogą one ginąć w morzu innych aplikacji, bardziej potrzebnych z punktu widzenia użytkownika. Kolejną barierę dla m-commerce stanowią metody płatności. Polacy zwykle decydują się skorzystać z szybkiego przelewu w serwisie płatności (PayU). Natomiast w przypadku aplikacji nierzadko można spotkać się z koniecznością podpięcia karty kredytowej, a do tej formy wciąż utrzymuje się duży dystans.

Polacy otwarci na zmiany

Choć m-commerce rozwija się w Polsce w tempie umiarkowanym, to nie można przekreślić tego sposobu robienia zakupów. Konsumenci mogą potrzebować czasu na zmiany (podobnie jak w przypadku e-commerce), natomiast marki czasu na dostosowanie się do oczekiwań stawianych przez klientów. Już dziś część sklepów dla mobilnych klientów przygotowuje specjalne promocje czy programy lojalnościowe. W niedalekiej przyszłości zakupy mobilne mogą więc stać się codziennością. Świadczą o tym wcześniejsze zachowania Polaków. Jeszcze kilka lat temu uśmiechnęlibyśmy się na myśl, że za chleb w piekarni zapłacimy telefonem, a walutę będziemy wymieniać nie wychodząc z domu. Widząc wygodę, bezpieczeństwo oraz brak dodatkowych kosztów z tym związanych, coraz chętniej decydujemy się jednak na takie rozwiązania.

M-commerce wciąż się rozwija i nie można wykluczyć, że za kilka lat statystyki na temat prezentować się będą zupełnie inaczej. A popularne dziś laptopy ustąpią w tej kwestii miejsca smartfonom czy tabletom.

Warto przeczytać

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *