16 godzin na lotnisku w Paryżu spędzili pasażerowie z Wrocławia. Teraz czeka ich walka o odszkodowanie. Niestety, mimo że odwołany lub opóźniony lot wywołuje wiele stresu wśród podróżujących, to nie zawsze można liczyć na zadośćuczynienie.
Planując podróż, myśl o tym że coś mogłoby pójść nie tak, odsuwamy jak najdalej od siebie. Biorąc pod uwagę problemy z jakimi borykają się w ostatnim czasie pasażerowie Ryanair – nie warto. Lepiej przed udaniem się na lotnisko poznać swoje prawa, by w razie potrzeby wiedzieć jak domagać się pomocy lub odszkodowania.
Lepiej być przygotowanym – prawa pasażerów na lotnisku
Gdy wylot naszego samolotu zostaje opóźniony lub odwołany, to umysł niemal natychmiast podsyła nam sceny z filmu „Terminal”. Na szczęście w przeciwieństwie do, granego przez Toma Hanksa, postaci Victora Navorskiego – nam przysługują pewne prawa.
Regulowane są one przez rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego i dotyczą pasażerów lotów wewnątrz UE oraz tych zaczynających lub kończących podróż w jednym z państw członkowskich. Bez względu na to czy korzystamy z usług tanich lub tradycyjnych linii lotniczych czy lotów czarterowych. Znaczenia nie ma również cena biletu oraz klasa podróży.
Co zrobić, gdy lot się opóźnia?
Zacznijmy od problemu o nieco mniejszym gabarycie, czyli opóźnienie lotu. Jeżeli przewoźnik ma uzasadnione powody by przewidzieć opóźnienie lotu o:
- dwie lub więcej godzin – w przypadku lotów do 1 500 km,
- trzy lub więcej godzin – w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km lub wszystkich o długości 1 500 – 3000 km,
- cztery lub więcej godzin – w pozostałych przypadkach,
to wówczas mamy prawo do bezpłatnych posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Przysługuje nam również możliwość poinformowania bliskich (dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwa Faxy lub dwie wiadomości e-mail).
Jeżeli lot zostanie przełożony o co najmniej jeden dzień od pierwotnie zaplanowanej podróży, to powinniśmy otrzymać zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem do niego.
W sytuacjach, w których lot opóźniony jest o co najmniej 5 godzin możemy już ubiegać się o zwrot kosztów zakupu biletów.
Może się również zdarzyć, że linie lotnicze zaoferują nam podróż w innej klasie, niż wcześniej planowaliśmy. Jeżeli będzie to klasa wyższa-nie mogą domagać się opłat. W przypadku niższej-powinni zwrócić różnicę w cenie biletu.
Mimo że rozporządzenie reguluje obowiązki linii lotniczych wobec pasażerów, to niestety nie zawsze są one odpowiednio dopełniane. Wówczas możemy walczyć o zwrot kosztów poniesionych w związku z opóźnieniem. W tym celu należy zbierać dowody wydatków, takich jak rachunki za jedzenie, nocleg czy transport.
Anulowanie lotu – co zrobić, gdy odwołano lot?
Walizki spakowane, klucze zostawione sąsiadom i nagle pojawia się informacja, że lot został odwołany. Na szczęście jesteśmy w tej komfortowej sytuacji, że możemy jeszcze odebrać klucze i wrócić do mieszkania. Jednak może się zdarzyć, że lot zostanie anulowany, gdy my będziemy znajdować się setki kilometrów od domu. I co zrobić w takiej sytuacji?
Przede wszystkim przewoźnik musi zapewnić pełen zwrot kosztów biletów w terminie do 7 dni, jeżeli zdecydujemy się zrezygnować z podróży. W przeciwnym wypadku możemy liczyć na zmianę planu podróży – czyli lot w innym terminie z zachowaniem podobnych warunków i w miarę możliwości – na podobnej trasie. Niewykluczona jest zmiana linii lotniczej a nawet środku transportu. Mamy również prawo do pomocy w postaci posiłków i napojów oraz skontaktowania się z bliskimi, a w sytuacji gdy nowy lot ma nastąpić dzień po planowanym starcie – również do transportu i zakwaterowania w hotelu.
W zależności od tego kiedy zostaliśmy poinformowani o odwołaniu lotu – możemy ubiegać się o odszkodowanie. Nie dotyczy to jednak sytuacji w której:
- zostaliśmy poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu,
- zostaliśmy poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano nam zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu,
- zostaliśmy poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano nam zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.
Odszkodowania nie otrzymamy również w sytuacji, gdy przewoźnik może udowodnić, że odwołanie było skutkiem „nadzwyczajnych okoliczności”. Za takie nadzwyczajne okoliczności uznawany jest m.in. strajk pracowników linii lotniczych lub złe warunki metrologiczne.
Odszkodowanie za odwołany lot- kwoty z góry ustalone
Żadna z wyżej wymienionych sytuacji nie odnosi się do nas? Zatem mamy prawo do odszkodowania. Jego wysokość jest jasno określona w rozporządzeniu i wynosi:
- 250 EUR za lot do 1 500 km,
- 400 EUR dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów,
- 600 EUR dla pozostałych lotów.
Przewoźnik może jednak zmniejszyć odszkodowanie o 50% jeżeli zaoferował nam zmianę planu podróży, którego czas przelotu nie przekracza:
- 2 h dla lotów do 1 500 km,
- 3 h dla lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów,
- 4 h dla pozostałych lotów.
Wypłata odszkodowania powinna nastąpić natychmiastowo. Gdy po upływie 30 dni pieniądze nie znajdą się na koncie, powinniśmy złożyć reklamację do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.