Ekantor.pl, problemy, początkującego przedsiębiorcy, własna firma, własny biznes,
17 marca 2018,  13:46

7 problemów początkujacego przedsiębiorcy

5/5 (2)

Około 80 proc. nowych firm zamyka się w ciągu pierwszych trzech lat działalności. To nie podnosi na duchu osoby, która startuje z własnym biznesem. Jak znaleźć się w 20 procentach odnoszących sukces?

Nie ma na to jednej pewnej rady – wiele zależy bowiem od branży, sytuacji na rynku i indywidualnych predyspozycji przedsiębiorcy. Istnieją natomiast problemy, które są wspólne dla większości nowych firm i w sposób znaczący mogą przyczynić się do porażki. Jeżeli więc zakładasz własną działalność to zobacz na co zwrócić szczególną uwagę.

Brak planu

Kolega szwagra zaproponował abyście otworzyli warsztat. Albo podczas pracy w Anglii złapałeś dobry kontakt do firmy handlującej używanymi komputerami. To dobry pomysł na interes, ale jeszcze nie plan. Bez solidnego przygotowania biznes może zatonąć szybciej niż w ciągu statystycznych trzech lat.

Co robić? Rzetelnie przelicz koszty – ile potrzebujesz na start, ile będą wynosić miesięczne opłaty i zyski. Sprawdź ile wyniesie wyposażenie firmy, transport, licencje programów itp. Zastanów się  co będzie robić firma za pół roku, za rok i dwa lata – czyli w jakim kierunku ma się rozwijać. Wreszcie odwiedź konkurencję, zapisz wnioski i porozmawiaj ze znajomymi. Im lepszy wywiad i badanie rynku zrobisz, tym łatwiej będzie trafić w potrzeby klientów.

Doświadczenie

Przygotowanie planu będzie łatwiejsze jeśli posiadasz jakiekolwiek doświadczenie w danej branży. Bez niego będziesz poruszać się na rynku trochę po omacku – nie ocenisz czy podejmowanie decyzje są właściwe. Nie da się jednak znać na wszystkim. Zrób listę kompetencji, które uznasz za niewystarczające. Rozejrzyj się za odpowiednimi szkoleniami. Być może uda Ci się znaleźć staż albo chwilową pracę w firmie o podobnym profilu – wtedy poznasz branżę “od kuchni”. Znajdź też czas na lekturę – praktycznie każda działalność znalazła swoje książkowe opracowanie. Warto skorzystać z wiedzy specjalistów.

Marketing i badanie rynku

Masz piękny biznes plan, popracowałeś kilka miesięcy u konkurencji i jesteś gotowy wystartować na poważnie. Teraz czas, żeby ludzie się o Tobie dowiedzieli. Najprostszym sposobem jest zlecenie promocji agencji marketingowej. Tylko że to kosztuje. Od czego jednak mamy internet i tutoriale na youtube? Tym prostym i najtańszym sposobem będziesz mógł poinformować otoczenie o swojej obecności. Warto też zaplanować sobie z góry cel takich działań marketingowych – chcesz wzbudzić jak największe zainteresowanie, przyciągnąć klientów czy sprzedać produkt wyspecjalizowanej grupie odbiorców?

Brak płynności finansowej

Niektórych rzeczy zwyczajnie nie będziesz w stanie sam zrobić. Inne będzie wygodniej zlecić podwykonawcom. Każdemu jednak trzeba zapłacić. Do tego koszty utrzymania, ZUS-y i nieprzewidziane wydatki mogą sprawić, że łatwo utracisz płynność finansową. Jak tego uniknąć?
Szukaj oszczędności. Wybierz mniejszy  abonament telefoniczny, tańszy komputer, darmowe oprogramowanie. Jeżeli prowadzisz interesy z firmami z zagranicy korzystaj z kantorów internetowych – ich kursy wymiany walut są dużo korzystniejsze niż w bankach czy kantorach stacjonarnych. Pamiętaj też o rezerwie finansowej, która pozwoli przetrwać okres braku zysków. Jeżeli na starcie wydasz wszystkie pieniądze z przewidzianego budżetu to najmniejszy kryzys może zmusić do likwidacji firmy.

Księgowość

Jeżeli nie masz wykształcenia księgowego lub doświadczenia w prowadzeniu rachunkowości – w tej kwestii warto zdać się na specjalistów. Wielu początkujących przedsiębiorców uważa, że sami sobie z łatwością poradzą z podsumowaniem miesiąca. Owszem, da się to zrobić – ale pochłania sporo czasu, który można przeznaczyć na bardziej dochodowe aktywności. Prosta księgowość małej firmy prowadzona przez biuro to koszt rzędu 200 zł miesięcznie. Nie są to zatem oszczędności o które warto walczyć.

One-man-army czyli człowiek orkiestra

Prowadzenie księgowości to jeden z przykładów dziedzin, w których warto zdać się na podwykonawców. Nie da się bowiem samemu dbać o wszystko. Nawet jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą – są miejsca w których powinieneś odpuścić.
Może to być zrobienie strony internetowej, przygotowanie plakatów do druku albo sprzątanie biura. W internecie znajdziesz wiele ofert od osób, które za niewielkie pieniądze wykonają proste czynności za Ciebie. Pozwoli to zaoszczędzić czas i skupić się na innych istotnych sprawach, których w firmie nigdy nie brakuje.

Wygórowane oczekiwania

Na sam koniec pamiętaj aby do celu zmierzać małymi krokami. Nie oczekuj spektakularnego sukcesu w pierwszym miesiącu działalności. Nie daj się zniechęcić codziennymi trudnościami. Wiele firm jest zamykanych kiedy ich właściciel “wypali się” zawodowo – włoży całą energię na start, nie zostawiając sobie nic na później. Rozłóż zasoby tak, aby pozwoliły utrzymać stabilną pozycję na rynku, a nie tylko chwilowo zająć pozycję lidera. Planuj z głową i pamiętaj, żeby w kalkulacjach zawsze uwzględnić czas wolny – w końcu kiedyś należy naładować baterie.

Mówi się, że pierwszą firmę trzeba “położyć”, żeby móc prowadzić następne. Jest w tym chyba wiele racji, bo doświadczenie zdobyte w ten sposób punktuje w przyszłości. Oczywiście, bezpiecznie byłoby uczyć się na cudzych błędach. Ale nie każdy to potrafi.

 

Warto przeczytać

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *