Każdy obywatel UE może legalnie rozpocząć działalność gospodarczą na terenie dowolnego kraju członkowskiego. Oznacza to, że polscy przedsiębiorcy mogą bez przeszkód otworzyć firmę w Niemczech, o ile oczywiście spełnią wszystkie wymagania.
Nie ma co ukrywać – wymagań, pozwoleń i formalności jest dość sporo, głównie ze względu na transgraniczny charakter firmy oraz słynną skrupulatność niemieckich urzędników. Nie oznacza to jednak, że zakładanie firmy zajmie długie miesiące – przy odpowiednim przygotowaniu w niecałe 30 dni staniemy się płatnikami niemieckiego podatku.
Kto może założyć firmę w Niemczech?
Zacznijmy jednak od rzeczy podstawowych. Firmę w Niemczech może założyć praktycznie każdy. Jednak w zależności od typu wybranej działalności (jednoosobowa czy spółka) mogą być inne wymagania (kapitał zakładowy, określony zarząd itp.). Pod tym względem nic się nie różni do rejestracji działalności u nas w kraju.
Co ważne, wbrew obiegowej opinii, do rejestracji firmy w Niemczech nie jest wymagane posiadanie stałego zameldowania na terenie Bundesrepubliki. Bez niego nie będzie jednak można korzystać z niemieckiego systemu podatkowego i ulg fiskalnych.
Zalety prowadzenia działalności w Niemczech
Własna Gewerbe, czyli jednoosobowa działalność gospodarcza u naszych zachodnich sąsiadów, ma wiele plusów. Dla małych firm tamtejszy system podatkowy może się wręcz wydawać spełnieniem marzeń. Po pierwsze – kwota wolna od podatku jest drastycznie różna od tej znanej na naszym podwórku. W Polsce wynosi ona 6600 zł, w Niemczech – 8 354€. Nic dodać, nic ująć.
Jeśli już przekroczymy wyznaczoną kwotę zwolnioną z powinności fiskalnych to i tak nie ma tragedii. Najniższy próg podatkowy wynosi tuż za zachodnią granicą 14%, podczas gdy w na rodzimej ziemi oddamy skarbówce o 4% więcej.
Ponadto przedsiębiorcy w Niemczech objęci są wieloma ulgami i preferencyjnymi warunkami wyznaczanymi przez lokalne władze. W zależności od miejsca mogą to być zwolnienia podatkowe, darmowe szkolenia, bezpłatne lokale na prowadzenie firmy itp.
Firma w Niemczech – wady
Skoro tak fantastycznie jest prowadzić działalność gospodarczą za zachodnią granicą, to jakim cudem jeszcze wszyscy się tam nie przenieśli? Odpowiedź jest prosta – z powodu zawiłości podatkowych. A konkretnie – kwestii rezydencji fiskalnej.
W 2017 r. polskie Ministerstwo Finansów doprecyzowało kwestie rozliczeń podatkowych dokonywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność poza granicami kraju. W przydługim i niezbyt porywającym ostrzeżeniu (Nr 003/2017) określono jasno i bez wątpliwości, że osoba która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym jest objęta pełnym obowiązkiem podatkowym względem macierzy. Innymi słowy – aby rozliczać się według niemieckiego fiskusa trzeba tam żyć i mieszkać. Miało być pięknie, a wyszło jak zwykle.
Co gorsza, Urzędy Skarbowe niezwykle zawzięcie tropią firmy “optymalizujące” swoją politykę podatkową i są bardzo wyczulone na zeznania fiskalne podmiotów z zagranicy.
Pewną niedogodnością posiadania firmy w Niemczech jest też nadzwyczajna gorliwość tamtejszych urzędników. Wiadomo, że ze skarbówką nie ma przelewek ale opóźnienia w płatnościach albo zwykłe niedoszacowanie kwoty podatku (płaconego z wyprzedzeniem) może się wiązać na przykład z obowiązkiem uiszczenia składek za dwa lata na przód. Tak prewencyjnie, żeby komuś wybić kombinacje z głowy.
Zakładanie firmy w Niemczech – jakie dokumenty są potrzebne?
Aby wystartować ze swoją wymarzoną Gewerbe wystarczy mieć:
- dwustronną kopię dowodu osobistego lub paszportu
- adres pod którym firma będzie zarejestrowana
- zaświadczenie o niekaralności (Polizeiliches Führungszeugnis) – nie w każdej branży będzie wymagane
- zaświadczenie o wpisie do rejestru handlowego lub izby rzemieślniczej – również może być potrzebne tylko dla wybranych działalności
- zezwolenia, koncesje, udokumentowane uprawnienia do wykonywania danego zawodu – na tej samej zasadzie jak w Polsce
- potwierdzenie zameldowania w Niemczech – jeśli chcemy rozliczać się według niemieckiego systemu podatkowego
- umowa najmu lokalu do prowadzenia działalności – jeśli dotyczy to wybranej branży
Z powyższą dokumentacją i wypełnionym wnioskiem Gewerbe-Anmeldung należy udać się do Urzędu ds. Działalności Gospodarczej (niem. Gewerbeamt). Tam dane zostaną wprowadzone do rejestru. Koszt takiej rejestracji to 20€.
Ponadto należy ubezpieczyć się w wybranym towarzystwie asekuracji oraz uzyskać numer podatkowy, nadawany przez Finanzamt, czyli Urząd Skarbowy. Po tych wszystkich zabiegach wreszcie firma może rozpocząć działalność.
Zobacz również: Jak założyć firmę w Czechach?
Nie ma wątpliwości, że prowadzenie firmy w Niemczech jest korzystniejsze z punktu widzenia finansowego. Nie dość, że zarabiamy w euro to jeszcze płacimy mniejsze podatki. Niestety, żeby skorzystać z preferencyjnych warunków należy na dobre opuścić rodzinne strony. Nie każdemu taki interes się opłaca.
Założenie firmy mozesz sfinansowac poprzez dotacje.
Więcej dowiesz się
http://Www.bizplanner.pl
Żeby nie pomylić się w zawiłościach prawnych, lepiej jest skorzystać z usług wyspecjalizowanych firm konsultingowych. Mi pomagał zespół Consulting Pohl z Gorlitz – sam mogłem się skupić na rozwijaniu biznesu, zamiast tonąć w gąszczu skomplikowanych przepisów. Więcej informacji na ten temat, znajdziecie na stronie:
https://www.firma-w-niemczech.pl/