Już na pierwszy rzut oka procedury sprowadzenia auta do kraju mówią jedno: łatwiej je kupić niż zarejestrować. Transakcja za granicą to często formalność i pieniądze z ręki do ręki. Potem następuję zaś mozolna wspinaczka na szczyty biurokracji.
Sprowadzenie samochodu może się wydać przytłaczające, szczególnie jeśli chodzi o wszystkie dokumenty i opłaty o których należy pamiętać. Dlatego warto ułatwić sobie sprawę organizując transakcję według poniższych kroków.
Krok 1
Sprowadzanie auta z zagranicy - wymagane dokumenty
Jeżeli kupujemy samochód od osoby prywatnej wystarczy standardowa umowa kupna-sprzedaży. Najlepiej jeżeli będzie od razu dwujęzyczna, ale nie zawsze jest na to czas.Jeżeli natomiast kupujemy auto od firmy otrzymamy rachunek lub fakturę. Często, jeżeli firma ma wielu klientów z Polski, dokument będzie już dwujęzyczny.
Po zakupie powinniśmy otrzymać:
- dowód rejestracyjny
- kartę pojazdu
- dwa komplety kluczyków
- dokument potwierdzający wyrejestrowanie, jeżeli doszło do niego przed sprzedażą
Krok 2
Auto z Niemiec - tymczasowa rejestracja i ubezpieczenie
W przypadku, gdy samochód nie został jeszcze wyrejestrowany możemy poruszać się nim do momentu zarejestrowania w Polsce, jednak czas ten nie może przekroczyć 30 dni. Jeżeli auto nie posiada „blach” to możemy wybrać się do lokalnego urzędu i wyrobić dokumenty tymczasowe pozwalające na przejazd do Polski. Należy też pamiętać o wykupieniu krótkoterminowego OC. Jego czas, zależnie od kraju, może wynosić od 7 do 30 dni. Jeżeli tego nie zrobimy – pozostaje już tylko wrzucenie auta na lawetę.
Krok 3
Używane auta - tłumaczenie dokumentów przy sprowadzaniu
Twój samochód jest już w Polsce i czas przystąpić do rejestracji. Nasze urzędy nie honorują dokumentów w obcych językach, więc jeżeli przy zakupie nie zostały sporządzone umowy z tłumaczeniem to należy go czem prędzej dokonać. Przetłumaczone muszą zostać:- karta pojazdu
- dowód rejestracyjny
- umowa zakupu, rachunek lub faktura
Należy pamiętać, że urząd przyjmie wyłącznie przekład dokonany przez tłumacza przysięgłego. Bez jego pieczęci dokumenty są nieważne.
[Aktualizacja] Możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że auta sprowadzane z państw członkowskich UE nie wymagają przetłumaczenia dowodu rejestracyjnego. I choć rzeczywiście znajdziemy taki zapis w rozporządzeniu, to dotyczy on jedynie sytuacji, gdy urząd rejestrujący nie ma wątpliwości, co do znajdującej się na dokumencie treści. Mówiąc prościej – dotyczy to zazwyczaj tylko i wyłącznie ujednoliconych w UE kodów stosowanych na dowodach. Z doświadczenia wiemy przecież, że znajdują się na nim również inne elementy.Krok 4
Kontrola techniczna - wymóg konieczny
Z tłumaczeniem w kieszeni czas udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie odbędzie się badanie techniczne. Warto jednak zauważyć, że w sytuacji, gdy samochód posiada ważny przegląd techniczny wykonany w Niemczech – będziemy zwolnieni z konieczności powtórnego przeprowadzenia badania w Polsce.Krok 5
Ile kosztuje akcyza?
Czas na koszty. Najpierw akcyza. Od marca 2017 roku należy ją uiszczać w Urzędzie Skarbowym. Kwota, którą będziemy zobowiązani zapłacić zależy natomiast od pojemności auta:- 3,1% wartości pojazdu z silnikiem do pojemności 2000 ccm
- 18,6% wartości pojazdu z silnikiem powyżej pojemności 2000 ccm
Akcyzę należy opłacić do 30 dni – licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu. W tym samym urzędzie należy wypełnić również “Deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego”. W tym przypadku trzeba się jednak spieszyć, ponieważ mamy na to już tylko 14 dni.
Czytaj również: Od teraz mandat opłacisz u policjanta
Sama opłata akcyzy nie wystarczy jednak aby przejść dalej. Należy uzyskać dokument potwierdzający wpłatę (potwierdzenie przelewu z banku to za mało). Do uzyskania dokumentu, wystawianego przez urząd celny, należy przedstawić:
- wypełniony wniosek
- potwierdzenie opłaty skarbowej
- deklarację nabycia wewnątrzwspólnotowego
W pogotowiu trzeba mieć też wszystkie wcześniej zgromadzone dokumenty, od karty pojazdu przez badanie techniczne po dowód zakupu – do wglądu urzędu.
Krok 6
VAT i opłaty skarbowe
Do 2014 roku na konto urzędu gminy należało przelać 160 zł tytułem “opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zwolnieniu z VAT”. Następnie, w urzędzie skarbowym wypełniało się formularz VAT-24. Na chwilę obecną po zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT należy udać się do Urzędu Skarbowego, jednak za wydanie dokumentu nie jest pobierana opłata. To czy jesteśmy zobowiązania do opłacenia VAT z tytułu nabycia lub sprzedaży samochodu można sprawdzić na stronie Europa.euKrok 7
Opłata recyklingowa
Do 1 stycznia 2016 roku, z myślą o przyszłości, pobierana była tzw. opłata recyklingowa za auta sprowadzane z zagranicy- w umownej kwocie 500 zł. Teraz kierowcy mają ten problem z głowy. Chyba, że w związku z wcześniejszymi doświadczeniami niemal automatycznie przelali pieniądze na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jednak wówczas urząd w okresie do 30 dni powinien zwrócić pieniądze.Krok 8
Rejestracja pojazdu
I wreszcie, z teczką pełną dokumentów i ich tłumaczeń, można udać się do urzędu komunikacji aby zarejestrować samochód. Warto zaopatrzyć się w książkę albo chociaż kolorowe czasopismo, które umili nam wiele godzin spędzonych w oczekiwaniu na swoją kolej. I oby wszystkie dokumenty były kompletne.Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy nie jest nadzwyczaj prosta, ale przy odrobinie cierpliwości do przeprowadzenia. Natomiast ci, których przeraża wizja wielu godzin spędzonych w kolejnych urzędach mogą dopłacić kilkaset złotych, aby wszystkimi formalnościami zajęła się wyspecjalizowana firma.
Faktycznie lepiej się upewnić, czy auto nie jest kradzione. Kilka razy natknąłem się na to podczas sprowadzania, że miały wątpliwą kartotekę. Fajnie opisane w artykule najważniejsze zasady, sprowadzam sporo aut z Niemiec, bo mam tam szwagra, i te wskazówki w realu się sprawdzają
Sprowadzałem jakiś czas temu samochód samodzielnie i niestety trafiłem na cwanego sprzedawcę, który zatuszował wady z silnikiem. Na drugi raz jak będę ściągał samochód to wynajmę firmę, która zajmuje się takimi rzeczami.
Taka procedura musi być dobrze przeprowadzona, wszelkie ustalenia, które padły w rozmowie ze sprzedawcą, trzeba spisać w umowie. Ponadto, sprzedający powinien poinformować o stanie prawnym auta, czy nie jest obciążone kredytem oraz przekazać kupującemu komplet dokumentów.
Do 10 stycznia nie ma możliwości sprowadzenia samochodu z Niemiec do Polski.
Zawsze było trochę opłat, ale generalnie opłacało się sprowadzać auta. Zwykle są w niezłym stanie. Wystarczy zreperować mniejsze uszkodzenia, ewentualnie wymienić zabudowę do busa tak by lepiej wyglądał i można było sporo zarobić. Mam nadzieję, że faktycznie po 10 stycznia granica się otworzy.
Chyba znaczna większość Polaków decyduję się na sprowadzany samochód. Czynnikiem decydującym wbrew pozorom wcale nie są ceny takich aut, ponieważ nie różnią się one znacząco od tych oferowanych w krajowych komisach. W tym wypadku duże znaczenie ma dobry stan techniczny pojazdu.