auta, sprowadzanie aut, kupno samochodu, Ekantor.pl
26 lutego 2018,  15:02

Samochody z Niemiec – jak sprowadzić auto z zagranicy?

4.39/5 (36)

Już na pierwszy rzut oka procedury sprowadzenia auta do kraju mówią jedno: łatwiej je kupić niż zarejestrować. Transakcja za granicą to często formalność i pieniądze z ręki do ręki. Potem następuję zaś mozolna wspinaczka na szczyty biurokracji.

Sprowadzenie samochodu może się wydać przytłaczające, szczególnie jeśli chodzi o wszystkie dokumenty i opłaty o których należy pamiętać. Dlatego warto ułatwić sobie sprawę organizując transakcję według poniższych kroków.

Krok 1

Sprowadzanie auta z zagranicy - wymagane dokumenty

Jeżeli kupujemy samochód od osoby prywatnej wystarczy standardowa umowa kupna-sprzedaży. Najlepiej jeżeli będzie od razu dwujęzyczna, ale nie zawsze jest na to czas.

Jeżeli natomiast kupujemy auto od firmy otrzymamy rachunek lub fakturę. Często, jeżeli firma ma wielu klientów z Polski, dokument będzie już dwujęzyczny.

Po zakupie powinniśmy otrzymać:

  • dowód rejestracyjny
  • kartę pojazdu
  • dwa komplety kluczyków
  • dokument potwierdzający wyrejestrowanie, jeżeli doszło do niego przed sprzedażą

Krok 2

Auto z Niemiec - tymczasowa rejestracja i ubezpieczenie

W przypadku, gdy samochód nie został jeszcze wyrejestrowany możemy poruszać się nim do momentu zarejestrowania w Polsce, jednak czas ten nie może przekroczyć 30 dni. Jeżeli auto nie posiada „blach” to możemy wybrać się do lokalnego urzędu i wyrobić dokumenty tymczasowe pozwalające na przejazd do Polski. Należy też pamiętać o wykupieniu krótkoterminowego OC. Jego czas, zależnie od kraju, może wynosić od 7 do 30 dni. Jeżeli tego nie zrobimy – pozostaje już tylko wrzucenie auta na lawetę.

cta_ekantor.pl_kantor_internetowy_wymiana_walut_online_500_eur_blog_finansowy

Krok 3

Używane auta - tłumaczenie dokumentów przy sprowadzaniu

Twój samochód jest już w Polsce i czas przystąpić do rejestracji. Nasze urzędy nie honorują dokumentów w obcych językach, więc jeżeli przy zakupie nie zostały sporządzone umowy z tłumaczeniem to należy go czem prędzej dokonać. Przetłumaczone muszą zostać:

  • karta pojazdu
  • dowód rejestracyjny 
  • umowa zakupu, rachunek lub faktura

Należy pamiętać, że urząd przyjmie wyłącznie przekład dokonany przez tłumacza przysięgłego. Bez jego pieczęci dokumenty są nieważne.

[Aktualizacja] Możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że auta sprowadzane z państw członkowskich UE nie wymagają przetłumaczenia dowodu rejestracyjnego. I choć rzeczywiście znajdziemy taki zapis w rozporządzeniu, to dotyczy on jedynie sytuacji, gdy urząd rejestrujący nie ma wątpliwości, co do znajdującej się na dokumencie treści. Mówiąc prościej – dotyczy to zazwyczaj tylko i wyłącznie ujednoliconych w UE kodów stosowanych na dowodach. Z doświadczenia wiemy przecież, że znajdują się na nim również inne elementy.

Krok 4

Kontrola techniczna - wymóg konieczny

Z tłumaczeniem w kieszeni czas udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie odbędzie się badanie techniczne. Warto jednak zauważyć, że w sytuacji, gdy samochód posiada ważny przegląd techniczny wykonany w Niemczech – będziemy zwolnieni z konieczności powtórnego przeprowadzenia badania w Polsce.

Krok 5

Ile kosztuje akcyza?

Czas na koszty. Najpierw akcyza. Od marca 2017 roku należy ją uiszczać w Urzędzie Skarbowym. Kwota, którą będziemy zobowiązani zapłacić zależy natomiast od pojemności auta:

  • 3,1% wartości pojazdu z silnikiem do pojemności 2000 ccm
  • 18,6% wartości pojazdu z silnikiem powyżej pojemności 2000 ccm

Akcyzę należy opłacić do 30 dni – licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu. W tym samym urzędzie należy wypełnić również “Deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego”. W tym przypadku trzeba się jednak spieszyć, ponieważ mamy na to już tylko 14 dni.

Czytaj również: Od teraz mandat opłacisz u policjanta

Sama opłata akcyzy nie wystarczy jednak aby przejść dalej. Należy uzyskać dokument potwierdzający wpłatę (potwierdzenie przelewu z banku to za mało). Do uzyskania dokumentu, wystawianego przez urząd celny, należy przedstawić:

  • wypełniony wniosek
  • potwierdzenie opłaty skarbowej
  • deklarację nabycia wewnątrzwspólnotowego

W pogotowiu trzeba mieć też wszystkie wcześniej zgromadzone dokumenty, od karty pojazdu przez badanie techniczne po dowód zakupu – do wglądu urzędu.

Krok 6

VAT i opłaty skarbowe

Do 2014 roku na konto urzędu gminy należało przelać 160 zł tytułem “opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zwolnieniu z VAT”. Następnie, w urzędzie skarbowym wypełniało się formularz VAT-24. Na chwilę obecną po zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT należy udać się do Urzędu Skarbowego, jednak za wydanie dokumentu nie jest pobierana opłata. To czy jesteśmy zobowiązania do opłacenia VAT z tytułu nabycia lub sprzedaży samochodu można sprawdzić na stronie Europa.eu

Krok 7

Opłata recyklingowa

Do 1 stycznia 2016 roku, z myślą o przyszłości, pobierana była tzw. opłata recyklingowa za auta sprowadzane z zagranicy- w umownej kwocie 500 zł. Teraz kierowcy mają ten problem z głowy. Chyba, że w związku z wcześniejszymi doświadczeniami niemal automatycznie przelali pieniądze na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jednak wówczas urząd w okresie do 30 dni powinien zwrócić pieniądze.

Krok 8

Rejestracja pojazdu

I wreszcie, z teczką pełną dokumentów i ich tłumaczeń, można udać się do urzędu komunikacji aby zarejestrować samochód. Warto zaopatrzyć się w książkę albo chociaż kolorowe czasopismo, które umili nam wiele godzin spędzonych w oczekiwaniu na swoją kolej. I oby wszystkie dokumenty były kompletne.

Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy nie jest nadzwyczaj prosta, ale przy odrobinie cierpliwości do przeprowadzenia. Natomiast ci, których przeraża wizja wielu godzin spędzonych w kolejnych urzędach mogą dopłacić kilkaset złotych, aby wszystkimi formalnościami zajęła się wyspecjalizowana firma.

 

Warto przeczytać

6 komentarzy “Samochody z Niemiec – jak sprowadzić auto z zagranicy?

  • Faktycznie lepiej się upewnić, czy auto nie jest kradzione. Kilka razy natknąłem się na to podczas sprowadzania, że miały wątpliwą kartotekę. Fajnie opisane w artykule najważniejsze zasady, sprowadzam sporo aut z Niemiec, bo mam tam szwagra, i te wskazówki w realu się sprawdzają

  • Sprowadzałem jakiś czas temu samochód samodzielnie i niestety trafiłem na cwanego sprzedawcę, który zatuszował wady z silnikiem. Na drugi raz jak będę ściągał samochód to wynajmę firmę, która zajmuje się takimi rzeczami.

  • Taka procedura musi być dobrze przeprowadzona, wszelkie ustalenia, które padły w rozmowie ze sprzedawcą, trzeba spisać w umowie. Ponadto, sprzedający powinien poinformować o stanie prawnym auta, czy nie jest obciążone kredytem oraz przekazać kupującemu komplet dokumentów.

  • Zawsze było trochę opłat, ale generalnie opłacało się sprowadzać auta. Zwykle są w niezłym stanie. Wystarczy zreperować mniejsze uszkodzenia, ewentualnie wymienić zabudowę do busa tak by lepiej wyglądał i można było sporo zarobić. Mam nadzieję, że faktycznie po 10 stycznia granica się otworzy.

  • Chyba znaczna większość Polaków decyduję się na sprowadzany samochód. Czynnikiem decydującym wbrew pozorom wcale nie są ceny takich aut, ponieważ nie różnią się one znacząco od tych oferowanych w krajowych komisach. W tym wypadku duże znaczenie ma dobry stan techniczny pojazdu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *