auta, sprowadzanie aut, kupno samochodu, Ekantor.pl
26 lutego 2018,  15:02

Samochody z Niemiec – jak sprowadzić auto z zagranicy?

3.67/5 (3)

Już na pierwszy rzut oka procedury sprowadzenia auta do kraju mówią jedno: łatwiej je kupić niż zarejestrować. Transakcja za granicą to często formalność i pieniądze z ręki do ręki. Potem następuję zaś mozolna wspinaczka na szczyty biurokracji.

Sprowadzenie samochodu może się wydać przytłaczające, szczególnie jeśli chodzi o wszystkie dokumenty i opłaty o których należy pamiętać. Dlatego warto ułatwić sobie sprawę organizując transakcję według poniższych kroków.

Krok 1

Sprowadzanie auta z zagranicy - wymagane dokumenty

Jeżeli kupujemy samochód od osoby prywatnej wystarczy standardowa umowa kupna-sprzedaży. Najlepiej jeżeli będzie od razu dwujęzyczna, ale nie zawsze jest na to czas.

Jeżeli natomiast kupujemy auto od firmy otrzymamy rachunek lub fakturę. Często, jeżeli firma ma wielu klientów z Polski, dokument będzie już dwujęzyczny.

Po zakupie powinniśmy otrzymać:

  • dowód rejestracyjny
  • kartę pojazdu
  • dwa komplety kluczyków
  • dokument potwierdzający wyrejestrowanie, jeżeli doszło do niego przed sprzedażą

Krok 2

Auto z Niemiec - tymczasowa rejestracja i ubezpieczenie

Tymczasową rejestrację można uzyskać w wydziale komunikacji lokalnego urzędu. Jest ona niezbędna do wyrobienia tablic tymczasowych, które pozwolą przejechać samochodem samodzielnie do kraju. Należy też pamiętać o wykupieniu krótkoterminowego OC. Jego czas, zależnie od kraju, może wynosić od 7 do 30 dni.

cta_ekantor.pl_kantor_internetowy_wymiana_walut_online_500_eur_blog_finansowy

Krok 3

Używane auta - tłumaczenie dokumentów przy sprowadzaniu

Twój samochód jest już w Polsce i czas przystąpić do rejestracji. Nasze urzędy nie honorują dokumentów w obcych językach, więc jeżeli przy zakupie nie zostały sporządzone umowy z tłumaczeniem to należy go czem prędzej dokonać. Przetłumaczone muszą zostać:

  • karta pojazdu
  • dowód rejestracyjny
  • umowa zakupu, rachunek lub faktura

Należy pamiętać, że urząd przyjmie wyłącznie przekład dokonany przez tłumacza przysięgłego. Bez jego pieczęci dokumenty są nieważne.

Krok 4

Kontrola techniczna - wymóg konieczny

Z tłumaczeniem w kieszeni czas udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Tam dostaniemy zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym i Dokument Identyfikacyjny Pojazdu. Bez nich auto nie może zostać dopuszczone do ruchu.

Krok 5

Ile kosztuje akcyza?

Czas na koszty. Najpierw akcyza w urzędzie celnym. Jej wysokość zależy od pojemności auta:

  • 3,1% wartości pojazdu z silnikiem do pojemności 2000 ccm
  • 18% wartości pojazdu z silnikiem powyżej pojemności 2000 ccm

Ponadto w tym samym urzędzie należy wypełnić “Deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego”. Co ważne, akcyzę i deklarację należy złożyć nie później niż w 5 dni od daty zakupu.

Czytaj również: Od teraz mandat opłacisz u policjanta

Sama opłata akcyzy nie wystarczy jednak aby przejść dalej. Należy uzyskać dokument potwierdzający wpłatę (potwierdzenie przelewu z banku to za mało), oczywiście płatny. Do uzyskania dokumentu, wystawianego przez urząd celny, należy przedstawić:

  • wypełniony wniosek
  • potwierdzenie opłaty skarbowej
  • deklarację nabycia wewnątrzwspólnotowego

W pogotowiu trzeba mieć też wszystkie wcześniej zgromadzone dokumenty, od karty pojazdu przez badanie techniczne po dowód zakupu – do wglądu urzędu celnego.

Krok 6

VAT i opłaty skarbowe

W obrębie UE nie trzeba płacić podatku VAT za zakupione auto, ale aby nie płacić, trzeba zapłacić. Nie brzmi to sensownie ale działa i przynosi zyski.

Na konto urzędu gminy należy przelać 160 zł tytułem “opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zwolnieniu z VAT”. Następnie, w urzędzie skarbowym, należy wypełnić formularz VAT-24 i dołączyć do niego przetłumaczone kopie dowodów nabycia pojazdu wraz z potwierdzeniem opłaty skarbowej. Maksymalnie po siedmiu dniach zaświadczenie dołączy do, wciąż rosnącej, teczki z dokumentami.

Krok 7

Opłata recyklingowa

Ten świeżo zakupiony i błyszczący stalowy rumak kiedyś trafi na złom. Dlatego, z myślą o przyszłości, pobierana jest z góry opłata za złomowanie – w umownej kwocie 500 zł. Należy jej dokonać na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i opatrzyć numerami nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu.

Krok 8

Rejestracja pojazdu

I wreszcie, z teczką pełną dokumentów i ich tłumaczeń, można udać się do urzędu komunikacji aby zarejestrować samochód. Warto zaopatrzyć się w książkę albo chociaż kolorowe czasopismo, które umili nam wiele godzin spędzonych w oczekiwaniu na swoją kolej. I oby wszystkie dokumenty były kompletne.

Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy nie jest nadzwyczaj prosta, ale przy odrobinie cierpliwości do przeprowadzenia. Natomiast ci, których przeraża wizja wielu godzin spędzonych w kolejnych urzędach mogą dopłacić kilkaset złotych, aby wszystkimi formalnościami zajęła się wyspecjalizowana firma.

 

Warto przeczytać
Dołącz do dyskusji
auta, sprowadzanie aut, kupno samochodu, Ekantor.pl

Już na pierwszy rzut oka procedury sprowadzenia auta do kraju mówią jedno: łatwiej je kupić niż zarejestrować. Transakcja za granicą to często formalność i pieniądze z ręki do ręki. Potem następuję zaś mozolna wspinaczka na szczyty biurokracji.

Sprowadzenie samochodu może się wydać przytłaczające, szczególnie jeśli chodzi o wszystkie dokumenty i opłaty o których należy pamiętać. Dlatego warto ułatwić sobie sprawę organizując transakcję według poniższych kroków.

Krok 1

Sprowadzanie auta z zagranicy - wymagane dokumenty

Jeżeli kupujemy samochód od osoby prywatnej wystarczy standardowa umowa kupna-sprzedaży. Najlepiej jeżeli będzie od razu dwujęzyczna, ale nie zawsze jest na to czas.

Jeżeli natomiast kupujemy auto od firmy otrzymamy rachunek lub fakturę. Często, jeżeli firma ma wielu klientów z Polski, dokument będzie już dwujęzyczny.

Po zakupie powinniśmy otrzymać:

  • dowód rejestracyjny
  • kartę pojazdu
  • dwa komplety kluczyków
  • dokument potwierdzający wyrejestrowanie, jeżeli doszło do niego przed sprzedażą

Krok 2

Auto z Niemiec - tymczasowa rejestracja i ubezpieczenie

Tymczasową rejestrację można uzyskać w wydziale komunikacji lokalnego urzędu. Jest ona niezbędna do wyrobienia tablic tymczasowych, które pozwolą przejechać samochodem samodzielnie do kraju. Należy też pamiętać o wykupieniu krótkoterminowego OC. Jego czas, zależnie od kraju, może wynosić od 7 do 30 dni.

cta_ekantor.pl_kantor_internetowy_wymiana_walut_online_500_eur_blog_finansowy

Krok 3

Używane auta - tłumaczenie dokumentów przy sprowadzaniu

Twój samochód jest już w Polsce i czas przystąpić do rejestracji. Nasze urzędy nie honorują dokumentów w obcych językach, więc jeżeli przy zakupie nie zostały sporządzone umowy z tłumaczeniem to należy go czem prędzej dokonać. Przetłumaczone muszą zostać:

  • karta pojazdu
  • dowód rejestracyjny
  • umowa zakupu, rachunek lub faktura

Należy pamiętać, że urząd przyjmie wyłącznie przekład dokonany przez tłumacza przysięgłego. Bez jego pieczęci dokumenty są nieważne.

Krok 4

Kontrola techniczna - wymóg konieczny

Z tłumaczeniem w kieszeni czas udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Tam dostaniemy zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym i Dokument Identyfikacyjny Pojazdu. Bez nich auto nie może zostać dopuszczone do ruchu.

Krok 5

Ile kosztuje akcyza?

Czas na koszty. Najpierw akcyza w urzędzie celnym. Jej wysokość zależy od pojemności auta:

  • 3,1% wartości pojazdu z silnikiem do pojemności 2000 ccm
  • 18% wartości pojazdu z silnikiem powyżej pojemności 2000 ccm

Ponadto w tym samym urzędzie należy wypełnić “Deklarację uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego”. Co ważne, akcyzę i deklarację należy złożyć nie później niż w 5 dni od daty zakupu.

Czytaj również: Od teraz mandat opłacisz u policjanta

Sama opłata akcyzy nie wystarczy jednak aby przejść dalej. Należy uzyskać dokument potwierdzający wpłatę (potwierdzenie przelewu z banku to za mało), oczywiście płatny. Do uzyskania dokumentu, wystawianego przez urząd celny, należy przedstawić:

  • wypełniony wniosek
  • potwierdzenie opłaty skarbowej
  • deklarację nabycia wewnątrzwspólnotowego

W pogotowiu trzeba mieć też wszystkie wcześniej zgromadzone dokumenty, od karty pojazdu przez badanie techniczne po dowód zakupu – do wglądu urzędu celnego.

Krok 6

VAT i opłaty skarbowe

W obrębie UE nie trzeba płacić podatku VAT za zakupione auto, ale aby nie płacić, trzeba zapłacić. Nie brzmi to sensownie ale działa i przynosi zyski.

Na konto urzędu gminy należy przelać 160 zł tytułem “opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o zwolnieniu z VAT”. Następnie, w urzędzie skarbowym, należy wypełnić formularz VAT-24 i dołączyć do niego przetłumaczone kopie dowodów nabycia pojazdu wraz z potwierdzeniem opłaty skarbowej. Maksymalnie po siedmiu dniach zaświadczenie dołączy do, wciąż rosnącej, teczki z dokumentami.

Krok 7

Opłata recyklingowa

Ten świeżo zakupiony i błyszczący stalowy rumak kiedyś trafi na złom. Dlatego, z myślą o przyszłości, pobierana jest z góry opłata za złomowanie – w umownej kwocie 500 zł. Należy jej dokonać na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i opatrzyć numerami nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu.

Krok 8

Rejestracja pojazdu

I wreszcie, z teczką pełną dokumentów i ich tłumaczeń, można udać się do urzędu komunikacji aby zarejestrować samochód. Warto zaopatrzyć się w książkę albo chociaż kolorowe czasopismo, które umili nam wiele godzin spędzonych w oczekiwaniu na swoją kolej. I oby wszystkie dokumenty były kompletne.

Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy nie jest nadzwyczaj prosta, ale przy odrobinie cierpliwości do przeprowadzenia. Natomiast ci, których przeraża wizja wielu godzin spędzonych w kolejnych urzędach mogą dopłacić kilkaset złotych, aby wszystkimi formalnościami zajęła się wyspecjalizowana firma.